lördag 16 oktober 2010

Ett samhälle har tagit form

Uppgiften för veckan bestod i att bygga ett samhälle utifrån ett ord. Det ord jag hade valt att utgå från var "Liv". Beståndsdelarna för samhället skulle bestå av skräp som vi forslat med oss till skolan. Dessvärre hade jag inte mer skräp hemma än en glassbytta, en makaronförpackning och en förpackning för fryspåsar, som jag tog med mig. När jag väl kom till skolan och satte mig ner i mina inrutade samhällsgränser för att fundera på hur jag ville utforma mitt samhälle stod det helt still och det enda jag kände var en enorm förvirring över hur jag över huvud taget skulle kunna åstadkomma någonting med detta material. Till slut insåg jag att jag var tvungen att gå på jakt efter mer skräp och begav mig därför ner i källarn för att om möjligt hitta något användbart i skolans soprum. Jag fann där ett antal kartonger, en konstväxt, några lampskärmar, ett plaströr och en stor sten. "Det får duga" tänkte jag och begav mig åter uppåt i huset. Förvirringsstadiet hade nu förbytts till "samla-på-sig-stadiet"

Då mitt inrutade område där samhället skulle byggas upp hade en något udda form tänkte jag att jag kunde utgå från detta och avgränsa de båda större delarna från varandra med någon form av mur och därefter bygga två olika samhällen, ett på varje sida av muren. När jag började klippa itu makaronförpackningen märkte jag att det i änden på varje kartongbit fanns för-vikta delar som kunde användas som svängdörrar, därför frångick jag tanken från en helt och hållet avskiljande mur till att istället bygga som en stor port i mitten. Nu började tanken kring att bygga två helt motsatta samhällen att ta fart på allvar. Jag fick en tanke kring att porten i mitten skulle kunna symbolisera pärleporten med paradiset på ena sidan och en grå och fattig kåkstad på den andra sidan med symboliken att även efter ett liv i misär finns det hopp om ett bättre nästa liv.

Jag började med att bygga paradisdelen och tog hjälp av en oändlig mängd tejp i olika färger, det första jag gjorde var vattnet och stranden eftersom jag var tvungen att få in de vattenskidsåkande krokodilerna någon stans, därefter satte jag igång att bygga träden och tejpa upp det gröna området. Fotbollsplanen var jag tvungen att uppföra för att återknyta till min personliga pryl från kursens första tillfälle.
Tanken kring paradisdelen var att göra den så färgglad och upplyftande som möjligt, den skulle helt enkelt se inbjudande ut.
När paradisdelen var klar var det dags att tillverka dess motpol, kåkstaden. Efter att ha gjort 4-5 hus insåg jag dock att det skulle bli för jobbigt att fylla hela utrymmet med små kartonghus packade tätt intill varandra och frångick denna tanke, istället tillverkade jag två höga hus som till en början var tänkta att symbolisera fabriker, men då de snarare såg ut som twin-towers kom jag som av en slump på idén om att istället bygga en grå och trist storstad. För att staden skulle se så tråkig ut som möjligt valde jag att göra alla husen i samma bruna nyans. Alla hus utom två. Dessa två hus skulle symbolisera två individer som hade tröttnat på det enformiga och tråkiga livet i staden och vars reaktion emot detta bekommit "the delicious", färgen på deras hus blev därför röd och gul.

Nu hade jag två helt olika samhällen som båda präglades av liv, dock i helt olika form. I paradiset skulle livet vara lustfyllt och fritt medan det i staden skulle vara fyllt av tristess, enformighet, rutiner och vardagliga måsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar