torsdag 21 oktober 2010

Torsdag 21/10

Idag jobbade vi i huvudsak i helgrupp för att utveckla och knyta ihop vår performance. Tidigare hade 4 grupper arbetat fram 4 olika scener som vi tänkt att vår performance skall bygga på. Vi gick igenom en scen i taget och försökte tillsammans att utveckla den. Vi försökte också lite löst rollbesätta scenerna.

Jag tycker att det gick ganska bra till en början och vi kom framåt i åtminstone 3 av 4 scener. Men ju längre dagen led desto osäkrare blev vi på vad det är vi vill spela upp. En stor del av osäkerheten tror jag ligger i att vi inte riktigt vet inom vilka ramar vi skall hålla oss, och vad som är tillåtet inom en performance. Det blir mycket spekulationer från olika håll på vad vi "får" göra och vad vi inte "får" göra och det känns som att det leder till en viss osämja.

I slutet på dagen satte vi oss dock i ett "sokratiskt samtal" och gick igenom vad vi vill få ut ur vår performance och vad vi vill säga med varje specifik scen. Det kändes som vi kom närmre ett gemensamt mål igen, dock återstår fortfarande en del oklarheter och scenerna är långt ifrån klara. Jag skulle vilja få feedback på att den slutprodukt vi nu arbetar emot faller under rubriken "performance" så att vi inte arbetar åt ett visst håll helt i onödan. Dessutom tror jag att vi måste få upp ett något bättre arbetsklimat igen, alla måste känna att de har något att bidra med och att allas åsikter tas på allvar. Enligt Strandberg är kreativ utveckling en process som äger rum i ett deltagande sammanhang, inte i ett enskilt huvud. (Vygotskij i praktiken, s. 105) Med ett öppet klimat och där ingens åsikter trampas på tror jag vi uppnår det bästa resultatet. Jag är övertygad om att det finns många bra idéer kvar att plocka fram hos var och en, bara vi lyssnar på varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar